فقدان هویت سرگرم کننده | نقد بازی The Swapper
اگر از طرفداران بازیهای مستقل باشید، حتما میدانید که E3 و گیمزکام و اینگونه نمایشگاهها برای دنبالکردن این بازیها اصلا مناسب نیستند. در عوض باید به IGF و PAX چشم دوخت. در این رقابتهاست که عنوانهای مستقل ارزشمندی معرفی میشود.
عنوان: The Swapper
پلتفرم: PC
ناشر: Facepalm Games
سازنده: Facepalm Games سبک
امتیاز: ۹ از ۱۰
در نمایشگاه PAX پارسال چند بازی مستقل نمایش داده شد، اما یکی از آنها که خیلی سر زبانها افتاد و مردم را به انتظار عرضه خود نشاند، همین The Swapper بود که تیمی کوچک آن را ساخته است.
The Swapper یک بازی کاملا اتمسفریک و دلرباست که با معماهای متنوع و پیچیده خود مدتها میتواند شما را سرگرم کند. نقشه بازی، زاویه دوربین دو بعدی و البته بخشهایی از طراحی مرحله بازی ممکن است در ابتدا شما را یاد متروید بیندازد، ولی واقعیت اینطور نیست.
در طول بازی شما حتی با یک دشمن هم مواجه نخواهید شد، چالشهای شما معماهایی است که باید با حل آنها راه خود را به سمت هدف باز کنید. یکی از نقاط فوقالعاده و بسیار آموزنده بازی این است که تمام مکانیکها و ابزارهایی را که برای پیشبرد آن نیاز دارید در همان ده دقیقهای ابتدایی به شما معرفی میکند و حیرتآور آنجاست که میبینیم گروه سازنده چگونه با چنین ابزارها و مکانیکهای محدودی، ضمن حفظ جذابیت بازی، این حجم متنوع از معماها را خلق کردهاند. شما بازی را در نقش یک فضانورد شروع میکنید که در ایستگاهی فضایی به نام «تیسوس» گیر افتاده است. نام این ایستگاه از یکی از قهرمانان یونانی وام گرفته شده است. تقریبا در همان اوایل بازی تفنگی پیدا میکنید که محوریت گیمپلی بازی در حل معماها بوده و نقش تاثیرگذاری نیز در داستان دارد. با نگهداشتن کلید راست ماوس و حرکت دادن نشانگر میتوانید در محدودهای مشخص تا سقف چهار کلون (Clone) از خود ایجاد کنید. این کلونها دقیقا همان کارهایی را انجام میدهند که شما انجام میدهید و مثلا با زدن پرش، علاوه بر «خود اصلی» تمام کلونهایش نیز همزمان میپرند. این الگو در مورد راه رفتن نیز صادق است.
بسیاری از معماهای بازی اقتضا میکنند همیشه یک چشمتان به موقعیت کلونهای خود باشد. با نشانه رفتن به سمت کلونها و کلیک چپ ماوس میتوانید جای خود را با او عوض و در واقع کلون را به کاراکتر اصلی تبدیل و او را هدایت کنید. کلونها ممکن است از ارتفاع سقوط کنند و متلاشی شوند یا چیزی روی سرشان بیفتد و بمیرند، ولی تا زمانی که کلونی که کنترل میکنید زنده باشد، هیچیک از اینها اهمیت ندارد.
طبیعتا اگر قرار بود معماها تا انتها فقط با استفاده از این قابلیت حل شوند دیری نمیپایید که شما به آنها مسلط شده و بازی بشدت آسان میشد. برای اجتناب از این مسأله نورهای رنگی را در محیط شاهد هستیم. اشعه شلیک از تفنگ شده میتواند از میان نورهای آبی عبور کند، ولی تا زمانی که نمیتوانید در این نورها کلون بسازید هیچ فایدهای ندارد.
در طرف دیگر ماجرا نورهای قرمز رنگ وجود دارد که اتفاقا مانعی برای ساخت کلون ایجاد نمیکنند، اما در عوض اجازه عبور اشعه مذکور را نمیدهند. سومین نور نیز صورتی رنگ است که هم اشعه را عبور نمیدهد و هم خبری از ساخت کلون در محدوده آن نیست.
ماهیت تمام معماهای بازی ساخت کلون و قرار دادن آنها روی کلیدهایی است که راه را برای رسیدن به هدف معما که یک نوع گوی سبز رنگ است، باز میکنند. با وجود این لطفا از ما قبول کنید که بعضی از این معماها خیلی سخت هستند. مثل خیلی از بازیهای معمایی خوب دیگر لحظاتی پیش خواهد آمد که برای چند دقیقه همینطور به مانیتور خیره خواهید شد و گمان میکنید تا ابدیت نمیتوانید این معما را حل کنید.
شاید خیلی از آنها شما را متقاعد کنند که حتما ابزاری برای حل آن کم دارید؛ ولی باور کنید تمام چیزی که نیاز دارید همان سلاحی است که در دست دارید. اگر از یک معما خسته شدید، آن را رها کرده و سراغ معماهای دیگر بروید و دوباره سر وقتش بازگردید. احتمالا پیداکردن راه حل سادهتر خواهد شد. داستان بازی در قالب اطلاعات متنی و دیالوگ رادیویی روایت میشود و دنبالکردن آن چندان سخت نیست.
The Swapper یکی از بهترین بازیهای معمایی چند وقت اخیر محسوب میشود که توسط چهار نفر ساخته شده است.
منبع :